poniedziałek, 11 marca 2013

Budowa i podział łożysk

W przypadku łożysk tocznych ich budowa opiera się na trzech najważniejszych elementach, a mianowicie na części tocznej, koszyku oraz pierścieniach wewnętrznym i zewnętrznym.
Budowa łożysk tocznych
Pierścień zewnętrzny łożyska umocowany jest w oprawie. Pomiędzy nim a pierścieniem wewnętrznym elementy toczne ułożone są jeden przy drugim lub rozdzielone koszykiem łożyska. Dzięki niemu elementy toczne są od siebie odpowiednio oddalone i nie dochodzi do niepotrzebnego tarcia. Zadaniem koszyka jest również utrzymywanie konstrukcji łożyska w zwarciu. Nie dotyczy to jednak łożysk rozłącznych, w których jeden z pierścieni jest swobodny, co umożliwia jego łatwiejszy montaż.
Rozmieszczenie części składowych łożyska (bieżni, koszyka, części tocznych, pierścieni) najlepiej obrazuje poniższy rysunek.
budowa-lozyska

Podział łożysk tocznych
Istnieje kilka kryteriów podziału łożysk tocznych, z których wynika nazewnictwo poszczególnych rodzajów łożysk.
1. Kształt - przykłady nazw w klasyfikacji według kształtu części tocznych to łożyska wałeczkowe, kulkowe i baryłkowe.
2. Wychylanie się pierścieni - przykłady takich łożysk to wahliwe i zwykłe.
3. Nominalny kąt działania - łożyska promieniowe i osiowe.
Stosując taki podział, mamy pewność, że zostaniemy zrozumiani nawet przez osoby nieobeznane z tematem.
Można też zastosować podział ze względu na materiały, jakie zostały wykorzystane do produkcji. Przedstawia się on następująco:
1. Łożyska wykonane z tworzyw sztucznych.
2. Łożyska wykonane ze stali chromowej.
3. Łożyska wykonane ze stali nierdzewnej.
4. Łożyska hybrydowe (posiadają ceramiczne elementy toczne i stalowe bieżnie).
5. Łożyska ceramiczne.
6. Łożyska całoceramiczne (w przeciwieństwie do łożysk ceramicznych nie posiadają koszyka).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz