Najczęściej
częścią, którą należy wymienić jest filtr kabinowy. Ten często
niedoceniany przez kierowców element, prócz niedopuszczania do wnętrza
kabiny brudów z otoczenia (często niebezpiecznych dla zdrowia) ma też
inne funkcje, dzięki niemu ma szansę odbywać się odpowiednia cyrkulacja
powietrza pomiędzy wnętrzem pojazdu a otoczeniem.
W celu odpowiedniego funkcjonowania
całego auta, zalecamy wymianę filtra kabinowego co 15 tys. km lub
corocznie. Jeśli dysponujemy wolnym czasem, możemy pokusić się o
samodzielne wymienianie filtra kabinowego w naszym aucie. Wielu
kierowcom przysparza problemy lokalizacja filtra w aucie, ponieważ
miejsce gdzie znajduje się filtr kabinowy (przeciwpyłkowy) jest kwestią
indywidualną dla każdego modelu samochodu.
Wymiana w zależności od samochodu może
zająć od 15 minut do 2 godzin. Generalnie powinno się szukać filtrów
kabinowych w dwóch miejscach – pod maską w okolicy podszybia, bądź w
środku auta, w kabinie. Jeśli filtr kabinowy w naszym aucie zamontowany
jest w okolicy podszybia istnieje prawdopodobieństwo, że będziemy
zmuszeni do zdejmowania uszczelek lub demontażu wycieraczek. W części
samochodów filtr kabinowy znajduje się w plastikowej obudowie, która
zabezpiecza przed uszkodzeniem zamontowany w niej wkład filtrujący.
Filtry ulokowane w kabinie natomiast w
większości przypadków zlokalizowane są w okolicach deski rozdzielczej,
nad schowkiem lub za nim. Rzadziej montowane są od strony kierowcy
blisko pedałów. Istnieją też filtry od strony komory silnikowej, pod
schowkiem od strony pasażera. UWAGA: zachowajmy ostrożność, gdy wymiana
filtra kabinowego wiąże się z demontażem schowka.
Czym powinniśmy kierować się przy kupnie
filtrów kabinowych? Filtry wysokiej jakości składają się z kilku warstw
o zróżnicowanej strukturze włókien. Każda z nich jest odpowiedzialna za
zatrzymywanie zanieczyszczeń innego typu. Włókienne bariery zatrzymują
kurz, drobiny asfaltu, spaliny czy pyłki roślin. Do znacznie bardziej
wydajnych filtrów zaliczamy te z węglem aktywnym. Dodatkowa, węglowa
struktura odpowiada za pochłanianie szkodliwych dla człowieka gazów,
zwłaszcza tych pochodzących z rur wydechowych samochodów (np.
węglowodory i związki siarki).
Struktura warstwy węglowej jest
uzyskiwania dzięki spalonym skorupkom orzecha kokosowego, i jest w
stanie zatrzymać cząstki 500-krotnie mniejsze od średnicy ludzkiego
włosa. Mimo że cena filtrów z węglem aktywnym jest dwukrotnie wyższa od
filtrów standardowych, zazwyczaj warto dopłacić te kilkadziesiąt
złotych, szczególnie gdy poruszamy się po zakurzonych obszarach
wiejskich bądź bardzo zanieczyszczonych miejskich.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz